Nieuwsbericht, Vlaardingen 14 November 2024

Een blik achter de schermen bij SZTV met Hans Slager

Dynamiek en flexibiliteit zijn dagelijkse kost bij Slager & Zandbergen Transport Vlaardingen. Voor Hans Slager, directeur en een van de drijvende krachten achter het bedrijf, begint de werkdag al vroeg. “Mijn wekker gaat om half 6, of iets eerder om 5:45, en rond half 8 ben ik op kantoor. Dat is het enige vaste ritme in mijn dag,” lacht hij. De rest van zijn dag is allesbehalve voorspelbaar. Als een echte ‘vliegende keep’ springt hij overal bij waar nodig. “Ik ben overal inzetbaar, waar dat op dat moment ook nodig is.”

In dit artikel nemen we je mee achter de schermen om te laten zien hoe Hans en het team dagelijks inspelen op veranderingen, als flexibele duizendpoten alles aanpakken en ervoor zorgen dat alles soepel blijft draaien. We duiken in de dynamiek van hun werkomgeving, leren over de unieke aanpak van SZTV en ontdekken hoe de focus op flexibiliteit en betrouwbaarheid hen helpt lange termijn samenwerkingen te koesteren. Neem een exclusief kijkje in de machinekamer van SZTV en ontdek hoe klanten ontzorgen door middel van transport en warehouse oplossingen ten aller tijden het doel blijft.

Een typische werkdag? Die bestaat niet

Het team van SZTV is altijd op verschillende tijden en locaties werkzaam. Chauffeurs vertrekken tussen 5 en 8 uur ’s ochtends vanaf Vlaardingen, de eerste kan al rond 9 weer terug zijn. “We sluiten nooit gezamenlijk de dag af, zelfs Martien en ik niet” legt Hans uit. Martien Zandbergen, de tweede directeur van SZTV, heeft ondanks zijn kantooractiviteiten een totaal ander schema. De flexibiliteit van het gehele team zorgt ervoor dat alles draaiende blijft, zelfs zonder gezamenlijke start of afsluiting van de werkdag.

Als financiële en administratieve ‘spits’ houdt Hans zich vooral bezig met de financiële administratie. “Vroeger zat ik op de heftruck, met een telefoon paraat. Tegenwoordig gaat alles via e-mail en mijn bureau heeft niet eens meer een vaste telefoon.” De logistieke processen zijn door de jaren heen veranderd, maar het doel blijft hetzelfde: de klanten optimaal bedienen.

“Een dag is geslaagd als we het gezamenlijk weer hebben laten lukken,” zegt Hans met een glimlach. “Het is een constante wisselwerking, met de klant voorop. En als ik na een werkdag zonder stress de hond kan uitlaten, weet ik dat het een goede dag was.”

Het belang van vooruitdenken en flexibiliteit

Hans vertelt dat een groot deel van het werk in zijn hoofd zit. “Er zijn vaste momenten waarvan ik weet dat klanten kunnen komen met opdrachten, daar moet je rekening mee houden.” Plannen is cruciaal, maar je moet ook in staat zijn om ad hoc kunnen schakelen. “Als er iemand wegvalt, kan dat niet zomaar opgevuld worden door de rest. Zulke gaten moet je zien op te vangen.”

Langetermijnplanning, zoals vakanties, wordt door Hans gedaan, terwijl de dagelijkse planning een gezamenlijke inspanning blijft. “In 1991 ben ik aan de computer begonnen, maar de oude kasboeken heb ik nog steeds staan,” zegt hij, wijzend naar de kasten vol multomappen achter hem.

SZTV maakt gebruik van een Klantenportaal, wat Hans met een knipoog omschrijft als “een veredelde typemachine.” Klanten voeren hun gegevens in en SZTV zorgt dat alle operaties in beweging blijven. Er is nog een plek binnen de organisatie om op te sporen waar op analoge wijze wordt gewerkt. Ondanks alle technologische ontwikkelingen, heeft Martien nog altijd een ouderwetse kaart bij de hand om routes te plannen. “Dat doet hij al jaren zo, en het geeft hem overzicht.”

“Onze doelstelling is altijd: zorgen voor de klant.” – Hans Slager

Een hechte club met veel historie

“Het grootste deel van de mensen werkt hier al sinds 1995. Dat creëert een echte saamhorigheid,” legt Hans uit. Ondanks het feit dat iedereen individueel werkt, is de onderlinge band sterk. “Het is een hecht team en dat merk je in alles.”

Hans begon zijn carrière bij Kuijf Logistics in Woerden, waar hij collega’s werd met Martien. “We stonden naast elkaar, en op een gegeven moment dachten we: kunnen we dit niet zelf? En zo is het begonnen.” SZTV is vanuit een ambitie begonnen en uitgegroeid tot een transportorganisatie waar het familiegevoel is gebleven. Zelfs nu hun kinderen meewerken in het bedrijf. Jeffrey, de zoon van Hans, en Jordy, de kleinzoon van de oud-oprichter, zijn nu ook betrokken.

Stabiliteit boven snelle groei

De grootste uitdaging voor SZTV blijft het omgaan met de voortdurende veranderingen in de transportsector en de complexiteit van nieuwe regelgeving. Toch ligt de focus op langdurige, waardevolle samenwerkingen. “We willen bouwen aan een stabiele kern van betrouwbare partners, zonder onnodige stress,” zegt Hans.

Hans blijft daarbij ambitieus maar realistisch: “Het bedrijf hoeft niet te groeien, de omvang moet namelijk niet ten koste gaan van de persoonlijke benadering. Onze prioriteit ligt nog steeds bij stabiliteit en vertrouwen. In 2024 hebben we voortgebouwd op onze huidige koers en dit willen we verder versterken in 2025.” Het draait allemaal om betrouwbaarheid en kwaliteit, zonder onvoorspelbare uitschieters.

 

 

 

 

 

 

 

 

Nieuwsbericht, Vlaardingen 5 April 2024

Sinds 2006 heeft Slager & Zandbergen een eigen online systeem ontwikkeld om haar klanten te ontzorgen. Dit systeem was toen eigenlijk alleen maar een portal waar klanten hun transportorders mee konden doorgeven. Het grootste voordeel was toen dat klanten niet voor iedere transportorder Slager & Zandbergen Transport hoefde te bellen of mailen.

Een order in het systeem was genoeg, dan was de planning op de hoogte en was de vrachtbrief direct een feit. Het portal werd nog makkelijker door de EDI file koppeling zodat klanten helemaal niets meer hoefde in te voeren. Sinds 2006 heeft het portal diverse updates gehad en is het systeem van een online portal uitgegroeid naar volwaardig TMS en WMS systeem. Sinds een jaar of 3 zit er zelfs een compleet container plan systeem in ons Portal, inclusief koppelingen naar Portbase.

Sinds 31 maart is de vertrouwensketen in samenwerking met Portbase in de Rotterdamse haven een feit. De vertrouwensketen is een gezamenlijk initiatief van overheden en het bedrijfsleven voor het digitaal weerbaar maken van de haven logistieke keten.

In het kort is de vertrouwensketen een gesloten keten met enkel aangewezen partijen zoals de rederij/cargadoor, de verlader/expediteur en de vervoerder. In deze gesloten keten wisselen zij met elkaar informatie uit. Het gebruik van pincodes, uithaalreferenties en het handmatig invoeren van veel gegevens gaat hiermee verdwijnen. Momenteel is de keten alleen nog beschikbaar voor containers vanaf Latijns Amerika maar later in 2024 gaat de keten in voor import containers vanuit de gehele wereld.

Onze ICT ontwikkelaar, SPING in Delft, is een onderzoek gestart naar de mogelijkheden om ons Portal aan de vertrouwensketen van Portbase te koppelen. In Portbase (Melding Container Achterland) komen straks automatisch de voormeldingen van de vertrouwensketen binnen. Al deze informatie moet straks automatisch in ons Portal komen te staan. Dit scheelt onze planning straks veel type werk zodat onze planning zich volledig kan focussen op de containertransporten van haar klanten.

In ons portal zien we momenteel al bij import containers de juiste aankomst tijd van de schepen. Tevens krijgen we automatisch de status van iedere container in ons Portal te zien. Zo zien we of een container present is op de kade, de douane papieren oké zijn en of de container is vrijgesteld voor transport. Ook voor de export containers van onze klanten hebben wij in ons Portal met de koppeling naar Portbase alles direct in beeld.

Nadat containers op groen staan in ons Portal gaan onze planners in het portal met de containerplanning aan de slag en delen ze de ritten in. Containers koppelen ze aan vrachtwagens, chassis en chauffeurs. De ritten worden vastgezet, datum en tijden toegevoegd en het plan is klaar en voormelden maar. Met een klik op de knop melden we de containers voor op de containerterminals zodat zij weten hoe laat welke container de terminal op of afgaat.

Voor een relatief klein transportbedrijf is het natuurlijk super om een eigen systeem te hebben wat helemaal voor ons, en deels door ons, is ontwikkeld in samenwerking met Sping.

Erg knap hoe Sping door het luisteren en meekijken bij ons op kantoor een systeem heeft kunnen ontwikkelen. Uiteraard weten wij dat er genoeg kant en klare systemen zijn waarmee we grotendeels hetzelfde kunnen doen als ons eigen systeem. Voorlopig zijn wij nog redelijk tevreden met ons eigen systeem, maar we houden de ontwikkelingen in de markt uiteraard in de gaten.

Meer informatie?

Portbase

Sping

Vertrouwensketen